M-handel perfekt för b2b (Läs: jag kapitulerar och gör en fanpage på Facebook)

Det finns frukostseminarier som man går på för att träffa folk och det finns frukostseminarier där man verkligen lär sig något. I morse hade jag förmånen att lyssna på Ulrika Rudqvist, från Springplanet (Proffice frukostträff) och jag har verkligen lärt mig något. Många kan mycket om sociala medier, men få kan som Ulrika strukturera upp och förklara på ett sätt som gör att man verkligen ser potentialen i sociala medier, främst med fokus på AFFÄRSNYTTA.

B2b handlar till stor del om relationsmarknadsföring. Så långt tänkte vi lika. Min tanke var före seminariet att man främst bygger relationer genom att träffas “IRL” (läs; facebook är inget för mig). Ulrikas tanke är att genom sociala medier så skapar du fler relationer.  Dvs Facebook är en alldeles utmärkt och i vissa fall nödvändig kanal att bygga relationer med för att nå fler i din målgrupp, eller som Ulrika uttrycker det; -“Tänk på att ungdomar endast använder e-post för att “kommunicera med oss om är äldre“.

Ulrika nämnde ett exempel om “Moralpanik” där hon berättade om Lottie Knutsson som var med i en panel och förfasade sig över att människor inte träffades längre, utan jämt tittade på mobilen och var uppkopplade utan att vara där. Det kunde lika gärna varit jag som yttrat dessa ord…. Närvaro är viktigt! Men, bara för att det inte är min närvaro, så behöver det inte betyda att det inte kan vara någon annans närvaro. Låt mig ge några exempel:

  • Mormor förfasade sig över att min mor satt klistrad vid radion.
  • Mor förfasade sig över att jag satt klistrad vid TV:n
  • Jag förfasar mig över att mina syskonbarn satt klistrade vid datorn.
  • Nu förfasar jag mig över att mina barn (7 & 9) klistrar sig fast vid min I-phone….

Allt hör till utvecklingen av “kanaler”. Jag kommer  inte att twittra, men jag kommer däremot att hålla koll på de trender som sker in om sociala medier för att kunna göra medvetna val i min relationsmarknadsföring. Det kanske inte blir M-handel än, men jag förstår åtminstone potentialen och det är en viktig skillnad!

Tanken i morse var att göra ett blogginlägg där jag berättade om starka trender inom sociala medier, men det gör Ulrika bättre själv! Istället följer jag hennes 6 kärnråd för mitt blogginlägg;

  1. Våga vara personlig
  2. Närvaro – jag ser dig!
  3. Var transparent
  4. Var engagerad och lyssna på kunder
  5. Vara en kunskapspartner (du hittar Ulrikas presentation på slideshare.net/ulrika rudqvist)
  6. Förstå sina kanaler

Nä nu ska jag kolla in hur Twitter funkar….. Vi hörs!/Birgitta