Tid för diskussion om tid på EFL

Under alla de år jag har arbetat med utbildning – har jag noterat att det finns framförallt ett klassiskt fel som de allra flesta föreläsare gör alldeles för ofta. De vill för mycket och gör helt enkelt agendan för lång. Följden blir ofta att när man pressar in för mycket – så blir det korvstoppning och man skjuter undan är den viktiga pausen för eftertanken.

Olofson – Startade i omvänd ordning på EFLs Affärskunskap

När jag hedersamt blev inbjuden som hemlig gäst till avslutningen för EFLs Affärskunskap hade jag fria händer. Därför var det en spännande utmaning att börja i andra änden. Vi började workshopen med ett enda ord – TID. Utifrån det ordet började vi tänka – först knäpptyst och enskilt – och sedan i diskussion med varandra. Framförallt började vi att associera vidare på varandras tankar om tid. På detta sättet kom vi långt vidare i vårt förhållningssätt till detta lilla ord och hade många intressanta diskussioner och reflektioner på vägen!  – Eller som en av deltagarna uttryckte det

– “En sådan här diskussion borde vi ha oftare! Med så mycket eftertanke och egen tid att reflektera, så blir det mycket djupare “egeninsikt“.

Tack alla deltagare på EFLs Affärskunskap för era associationer och Tony som projektledare – vilket fantastiskt jobb du har gjort med denna gruppen!